onsdag 11. april 2007

Punktlistetyrraniet

Punktlistetyrraniet: "PowerPoint brukes i nesten all undervisning på universiteter og høyskoler. Nå får programmet gjennomgå av studenter, forelesere og eksperter."

Mange forelesere og kursholdere (meg selv inkludert) bruker Powerpoint ganske flittig. Nå skal det jo riktignok sies at jeg stort sett bruker Impress - som er det tilsvarende programmet i Openoffice - men det er ikke poenget. Poenget i artikkelen og mye av kritikken mot bruken av Powerpoint er at en ofte bare sier det som står i presentasjonen, og dessuten er det vanlig å ha altfor mye informasjon på hvert enkelt slide. Dette fører til at tilhørerne blir passive, hevder forskere, studenter og forelesere.

En måte å bøte på dette er å bruke bilder, video eller andre medier i presentasjonen, slik at en stimulerer ulike sanser og deler av hjernen. En annen måte er å være bevisst på bare å ha de nødvendigste stikkordene i presentasjonen, slik at tilhørerne stadig må notere det som blir sagt og være mer aktive. Det påpekes også at en kan være ekstra bevisst på å få i gang diskusjon og forsikre seg om at tilhørerne virkelig forstår det som står i presentasjonen.

Og så er det jo alltids en mulighet for at det fins andre og mer velegnete verktøy enn Powerpoint og lignende... Jeg har jo lenge lekt med tanken på å begynne å bruke tankekart og andre verktøy litt mer aktivt i undervisningen. Kanskje dette er en anledning?

Ingen kommentarer: