onsdag 8. august 2007

Matematikkundervisning i Nederland

Marja van den Heuvel-Panhuizen har sammen med Monica Wijers skrevet en interessant artikkel om matematikkundervisningen i Nederland. Her gir de et interessant bilde av utviklingen de siste årtiene, og de kommer også inn på resultatene fra senere års internasjonale undersøkelser. Et sentralt poeng de får fram er den enorme betydningen av lærebøkene i matematikk. De mener at matematikkundervisningen styres av læreboka langt mer enn av læreplaner og lignende. Det er tre ledende læreverk i matematikk (på ungdomstrinnet) i Nederland, og alle følger mer eller mindre prinsippene bak RME. Oppgavene som blir gitt i lærebøkene er i stor grad tekstoppgaver som har en bestemt (og ofte realistisk) kontekst. Med lærebøkene følger elektronisk programvare, ekstra oppgaver, prøvemateriell osv. Lærerboka gir dermed læreren mer enn nok stoff til å takle undervisningen, og det blir ikke nødvendig med noen ekstra læremidler eller kilder. I min egen analyse av undervisningen i Nederland (i doktoravhandlinga mi) så jeg også hvor sterk stilling læreboka hadde i undervisningen. Dette vil jeg også komme inn på i den artikkelen jeg holder på å skrive, hvor jeg sammenligner Japan og Nederland.

Ingen kommentarer: