fredag 13. juni 2008

Stortingsmelding om kvalitet i skolen

Nå har den nye stortingsmeldingen om kvalitet i skolen kommet, og her er det en del momenter jeg finner interessant. Det som er mest aktuelt i forhold til min egen forskningsinteresse er jo at det tidlig blir slått fast at:
Lærernes kompetanse er den aller viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring når en ser bort fra elevenes bakgrunn. Lærerne må ha både faglig og pedagogisk kompetanse (s. 9).
Her slår de videre fast (som Janne Fauskanger og jeg skriver i en artikkel i nr. 3 av Norsk Pedagogisk Tidsskrift i år - kommer snart), at norske lærere deltar relativt lite i etter- og videreutdanning, og at norske lærere tar i bruk forskningsbasert kunnskap i liten grad i yrkesutøvelsen sin.

Dette med lærerens kompetanse kommer igjen senere i meldingen også:
En studie av norske lærere finner også at det er en sammenheng mellom lærernes formelle kompetanse og elevresultater, men at effekten av formalkompetanse er ulik i ulike fag. For matematikk gir økt formalkompetanse bedre faglige prestasjoner, både på nasjonale prøver og avgangsprøver (s. 35).

Ingen kommentarer: