torsdag 10. januar 2008

Colombianske læreres oppfatninger

Cecilia Agudelo-Valderrama har skrevet en interessant artikkel om læreres oppfatninger om egen undervisningspraksis i Educational Studies in Mathematics. Hun bruker begrepet "conceptions" i artikkelen, som hun definerer til å omfatte kunnskaper (knowledge), oppfatninger (beliefs) og holdninger (attitudes).

Hun viser til at de fleste (kvantitative) studier som har vært gjort av læreres oppfatninger ikke har tatt undervisningskonteksten med i beregningen. Studiene har stort sett vært spørreundersøkelser og/eller intervjuer som har vært fjernet fra selve klasseromskonteksten. Disse kvantitative studiene har også ofte fokusert på forholdet mellom lærernes oppfatninger av matematikk og lærernes oppfatninger knyttet til undervisningen i faget. I mange kvalitative studier, hevder hun at det har vært et fokus på forholdet mellom lærernes uttalte oppfatninger og deres undervisningspraksis. I denne sammenhengen presenterer hun et av sine innspill:

(...) we do not hear the teachers’ voices explaining why and how those factors impact on their practices; therefore, the findings do not inform us about how contextual factors influence teachers’ understanding of their own teaching practices.
Hun mener at det derfor er viktig å studere lærernes oppfatninger av sin egen undervisningspraksis, for at lærerne selv skal få forklare disse hvorfor og hvordan. Dette synes jeg er et interessant utgangspunkt!

Jeg må likevel si at jeg ble litt skuffet når jeg ser at den studien hun presenterer her likevel bare baserer seg på data samlet inn fra to spørreundersøkelser og et intervju (med et utvalg av lærere). Riktignok representerer dette bare første fase av studien hennes, og hun nevner kort at hun i andre fase samler inn en rekke ulike typer data (uten å komme nærmere inn på hva dette er).

Likevel er det en interessant studie som jeg får se litt nærmere på, og så håper jeg at det snart kommer noe fra studiens andre del også :-)

Ingen kommentarer: