fredag 25. januar 2008

Hva slags kunnskaper i matematikk trenger lærere?

Dette spørsmålet har opptatt forskere i lang tid, og i de senere årene er det særlig teamet rundt Deborah Ball i Michigan som er kjent for arbeid på dette feltet. I høst hadde vi ved UiS besøk av en av forskerne fra dette teamet for å gi oss en innføring i arbeidet og målingene de har utviklet.

Nylig ble det publisert en artikkel i Journal of Mathematics Teacher Education som beskriver forsøket på å implementere disse målingene til irske lærere (Delaney et al., 2008). I dette forsøket på å tilpasse målingene til den irske konteksten ble det ikke antatt at den kunnskapen irske og amerikanske matematikklærere brukte var identisk. Dette er jo et problem, ikke bare for slike målinger av læreres kunnskaper, men også for alle tester og undersøkelser som sammenligner data på tvers av landegrenser og kulturer. I denne studien brukte forskerne psykometriske og intervjubaserte metoder for å analysere korrespondansen mellom de momentene som ble målt. Spesifikke funn fra studien impliserer at det kan være nyttig å sjekke validiteten på slike items som brukes i ulike land. I Irland hadde de den fordelen at språket stadig var engelsk, men likevel opplevde de utfordringer knyttet til "oversettelse" av spørsmålene. Dette blir jo en enda større utfordring når vi går fra en engelskspråklig kultur til for eksempel Norge.

Dette er en artikkel og en studie som vil være viktig å ta med seg når vi jobber videre med vår studie av læreres kunnskaper i matematikk!


Referanse:

Delaney, S., Ball, D., Hill, H., Schilling, S., & Zopf, D. (2008). Mathematical knowledge for teaching: adapting U.S. measures for use in Ireland. Journal of Mathematics Teacher Education. Hentet fra http://dx.doi.org/10.1007/s10857-008-9072-1


Ingen kommentarer: