mandag 31. mars 2008

Lærere er ikke opptatt av forskning

TNS Gallup har foretatt en undersøkelse om lærere og forskning på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. (Last ned rapporten her!) Et av hovedresultatene i studien viser at de fleste norske lærere (i grunnskole og videregående skole) mener at pedagogisk forskning for sjelden behandler spørsmål som er viktige for læreres daglige virke (ifølge Kunnskapsdepartementet).

Undersøkelsen ble gjennomført blant 3600 lærere, men bare 46% (1716) svarte. Svarprosenten var høyest blant lærere på ungdomstrinnet (58%) og lavest blant førskolelærere som underviser på barnetrinnet (36%).

Kanskje ikke så veldig overraskende, men det ser ut til at lærerne i videregående skole er mest opptatt av å trekke inn vitenskapelige resultater i undervisningen, mens lærere i grunnskolen er mest opptatt av at metodene og verktøyene som brukes i undervisningen er forskningsbaserte. Videre sier rapporten at:

De fleste lærerne mener at en kan være en bra lærer uten å følge med på forskningen innen ens eget undervisningsemne eller ta del i resultater fra pedagogisk forskning. Det er også de flestes oppfatning at vitenskap og forskning kan være for abstrakt til å passe inn i skolens arbeidsmetode og at pedagogisk forskning for sjelden behandler spørsmål som er viktige for lærernes daglige virke (s. 7).

Ingen kommentarer: