mandag 3. mars 2008

Sjøbergs kronikk om Pisa

Professor Svein Sjøberg skrev en velformulert og god kronikk om norsk skole og Pisa i Utdanning nr. 4/08. Her tar han opp hvordan de dårlige resultatene i Pisa har skapt et sterkt fokus på skolen, men med en uheldig vinkling. I kronikken tar Sjøberg opp medias omtaler av resultatene, feiltolkninger og misoppfatninger som blir presentert som "sannheter" i media, bakgrunnen for Pisa og Pisa-studiene, hva Pisa faktisk tester (og det er interessant!), forskjellene mellom blant annet testkultur i de ulike deltakerlandene, virkelighetsnære oppgaver, osv.

Etter at Finland står fram som den store vinneren av de siste Pisa-studiene, er det mange som vil kopiere finnene. Her trekker Sjøberg fram en del interessante momenter og maner til ettertanke og bevissthet i forhold til hva det er vi egentlig ønsker å kopiere. Et interessant moment i så måte er dette med mengden av tester i skolen, og offentliggjøring av testresultater:
Noen mener at vi kan få Norge opp på Finlands nivå ved å innføre flere
tester i skolen. Dette må nesten skyldes ren uvitenhet. Da foreslår man
faktisk det motsatte av hva finnene selv gjør: Finsk skole har langt
færre tester, og i motsetning til Norge deltar de heller ikke i alle de
internasjonale studiene som Pirls, Timss osv. Mange norske politikere
vil også ha full "åpenhet" om testresultater, helst på skolenivå. De
mener at dette vil gi oss en bedre skole. I Finland er det ingen slik
form for publisering.Et annet trekk ved finsk skole er at foreldre
har liten innflytelse, mens Pisa-data viser at norske lærere i langt
større grad føler ikke bare interesse, men også press fra foreldre.
Igjen må vi spørre: Hva er det egentlig vi ønsker å lære av Finland?
Sjøberg tar også opp dette med holdninger til fagene og trivsel i klasserommet. Norske elever er blant de som trives best på skolen. De har høy selvtillit og de liker lærerne sine. Mange av de landene som skårer høyt i Pisa kjennetegnes ved at elevene ikke bare har dårlig selvtillit, men disse elevene har også et negativt forhold til faget.
De skårer høyt som 15-åringer, men prisen er kanskje at de også lærer
seg å hate faget? Kanskje er skolen blitt en vaksine mot interesse for
fag og skole i stedet for en stimulans til videre engasjement? Jeg spør
noe retorisk: Er dette noe vi ønsker å kopiere? Tror vi at mer
disiplin, hardere kjør, mer kateterundervisning, flere tester og mindre
tid til laboratoriearbeid og utforsking vil stimulere interessen for og
rekrutteringen til realfag eller andre studier?
Sjøberg oppmuntrer også til å lese og studere den norske Pisa-rapporten: "Tid for tunge løft", og det kan jeg skrive under på! Rapporten kan lastes ned i pdf-format.

Ingen kommentarer: