fredag 4. april 2008

Barnehagen til debatt

Ulike media har skrevet en del om barnehage de siste dagene. Utdanning publiserte i går en artikkel om innholdet i barnehagen, som ble debattert under en konferanse i Bergen denne uka. Byråd i Oslo, Torger Ødegård (H) hevdet blant annet at barnehagen må trene barna i grunnleggende ferdigheter. Andre pekte på at barnehagen aldri måtte bli skole.
Testregimet ser her ut til å være den store stygge ulven, som mange mener vi må passe oss for.
Også leiar i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, understreka at med overføringa til Kunnskapsdepartementet var barnehagen sitt oppdrag endra, og at ho var takksam for det. Samstundes såg ho ein stor fare i at både skole og barnehage kunne bli fanga i eit testregime som ikkje tok vare på kvalitetane korkje i barnehagen eller skolen.
I Stavanger Aftenblad sto det i går en stor sak i midten av del 1 om det store forskningsprosjektet som er startet i Stavanger: "Det lærende barnet". I dette prosjektetskal to-åringer i barnehagen kartlegges i forhold til språk, motorikk, matematiske og sosiale ferdigheter. Dette unike prosjektet er et langsiktig prosjekt hvor barna skal følges over mange år, og de skal observeres i sitt naturlige miljø av førskolelærerne som barna kjenner. Målet med prosjektet er å lære mer om barns utvikling, og hvordan utviklingen av matematikk, lesing og motorikk henger sammen. Dette prosjektet er et samarbeid mellom Stavanger kommune og Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger. Noen vil kanskje hevde at et slikt prosjekt er en representant for dette "store stygge" testregimet, som vi må passe oss sånn for. Men her er det nok viktig å skille mellom testing og kartlegging. Testing kan være interessant, men det er klart mange kan oppleve at det blir litt for mye. Samtidig er det viktig å kartlegge barn og barns utvikling, både i forhold til å utvikle mer forskningsbasert kunnskap på området, og for å få vite hvordan vi kan hjelpe og legge til rette for læring og utvikling hos hvert enkelt barn. Men det er klart at det kan være en vanskelig balansegang her. Spennende blir det uansett å følge utviklingen på dette feltet framover!

Ingen kommentarer: