onsdag 30. april 2008

Hvilken lærerkompetanse fører til læring hos barn og unge?

Et såpass omfattende spørsmål forsøker man å ta for seg i en rapport som Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har laget på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Som et ledd i grunnlaget for denne rapporten har man gjennomgått og analysert en rekke (over 6000) pedagogiske og utdanningsvitenskapelige studier. Etter en bestemt utvelgelse har man kommet fram til 70 studier som rapporten har funnet "egnet til å si noe om hvilke kompetanser hos lærere som er spesielt viktig for elevenes læring".

Selve rapporten er på 100 sider, og uansett hvor kritisk en måtte være til slike forskningsrapporter gir den en del interessant informasjon om den forskningen som er gjort på området. Rapporten gir også en del tips i forhold til de føringene som ser ut til å vokse fram i forhold til hva en ser på som "god forskning" på dette området.

Som et slags teoretisk rammeverk i rapporten blir det fokusert på forholdene mellom:
  • Teacher behaviors - Student achievement
  • Teacher subject - Teacher behaviors
  • Teacher beliefs - Teacher behaviors
  • Teacher personality - Teacher beliefs
I denne sammenhengen blir det også presentert en interessant oversikt over studier knyttet til disse forholdene, på tvers av fagfeltene. Slik sett er også denne rapporten veldig interessant.

Ingen kommentarer: