søndag 17. februar 2008

Autentisitet i tekstoppgaver

Torulf Palm har skrevet en artikkel i Educational Studies in Mathematics om autentisitet i tekstoppgaver, og dette er en interessant innfallsvinkel! Dette er jo også et tema som henger sammen med det jeg skrev om i min egen doktoravhandling, og jeg har også både referert til og skrevet om Palms arbeid der.

I artikkelen ser Palm på hvordan autentisiteten i oppgavekonteksten har innflytelse på elevenes evne til å gjøre tilknytninger til den virkelige verden når de løser problemet. Dette er jo relatert til et mye dypere problem også, nemlig forholdet mellom matematikkens verden og "virkelighetens verden", og en eventuell løsning på en slik problemstilling vil jo også kunne få innflytelse på problemet knyttet til overføring av kunnskap fra en kontekst til en annen. Dette er en artikkel jeg må se litt nærmere på, og den vil kunne bli sentral i teoridelen av den artikkelen jeg holder på å skrive om dagen. Her er sammendraget av artikkelen:

Abstract  The study presented in this paper seeks to investigate the impact of authenticity on the students’ disposition to make necessary real world considerations in their word problem solving. The aim is also to gather information about the extent to which different reasons for the students’ behaviors are responsible for not providing solutions that are consistent with the ‘real’ situations described in the word problems. The study includes both written solutions to word problems and interview data from 161 5th graders. The results show an impact of authenticity on both the presence of ‘real life’ considerations in the solution process and on the proportion of written solutions that were really affected by these considerations. The students’ frequent use of superficial solution strategies and their beliefs about mathematical word problem solving were found to be the main reasons for providing solutions that are inconsistent with the situations described in the word problems.


Referanse:

Impact of authenticity on sense making in word problem solving
Educational Studies in Mathematics, Vol. 67, No. 1. (28 January 2008), pp. 37-58.
by Torulf Palm

Ingen kommentarer: