mandag 19. november 2007

"Beliefs" i barnehagen

Som en forberedelse til en bakgrunnsartikkel om "beliefs" på barnehagefeltet, har jeg begynt å lese det jeg kommer over av artikler om emnet. Det er skrevet overraskende mye om det, men naturlig nok ikke så veldig mye med fokus på matematikk. Mye av litteraturen ser ut til å være sterkt påvirket av den psykologiske tradisjonen, og dette viser seg både i forhold til definisjon (eller mangel på problematisering og diskusjon av definisjonen på beliefs) og metodevalg (veldig mye spørreundersøkelser).

Jeg er stadig noe usikker på hva som kan være mitt fokus i en slik artikkel, men det er mange muligheter. Vi vet at det er gjort svært lite forskning på matematikk i forhold til de minste barna, og det kunne vært interessant å knytte dette til forskning på "beliefs", og da særlig førskolelærernes beliefs. Der tror jeg det er mye upløyd mark!

I tillegg tror jeg det kunne vært nyttig å trekke inn en del av diskusjonen fra matematikkdidaktikken på forskningen på beliefs i barnehagefeltet. Dette forskningsfeltet ser som sagt ut til å ha fått en litt ensidig påvirkning fra den psykologiske tradisjonen, og det gjenspeiles i den forskningen som er gjort.

Linker til et par av artiklene:

CiteULike: Beliefs and behaviours of kindergarten teachers
CiteULike: Kindergarten teachers' beliefs and practices

Ingen kommentarer: