torsdag 29. november 2007

Dårlig - verre - verst!

Det står dårlig til med norsk skole om dagen, det er i alle fall budskapet vi stadig får gjennom media. Nå forteller Kunnskapsdepartementet at denne trenden ser ut til å bli stadig verre. Resultatene fra PISA 2006 ble visstnok offentliggjort i dag (selv om den norske nettsida sier at dette skal skje 4. desember), og de sier at Norge ligger under OECD gjennomsnittet både i naturfag, matematikk og lesing. I tillegg er vi svakest i Norden i alle disse fagene. I både matematikk og lesing har det også vært en tilbakegang siden sist.

Dette lover nå kunnskapsministeren å gjøre noe med, og det er jo interessant å se på tiltakene som blir skissert. På kort sikt skal Kunnskapsdepartementet:

  1. Utarbeide rettleiingsmateriell for betre leseopplæring
  2. Kommunane må prioritere dei skulene som har svakast leseresultat i nasjonale prøver
  3. Nasjonal idedugnad med forskarar og sentrale aktørar i sektoren (kommunane,
    Foreldreutvalet for grunnskulen, lærarorganisasjonane og
    Elevorganisasjonen) om tiltak for betre opplæring
Og på lengre sikt blir det en satsing på følgende tiltak:

  1. Satsing på barnehagane i samanheng med resultata frå PISA
  2. Vekt på lesing i SFO og leksehjelpsordninga
  3. Fleire timar på barnesteget frå hausten 2008 med prioritering av grunnleggjande dugleikar, særleg i lesing
  4. Meir målrette kompetanseheving for lærarar retta mot spesielle fagområde på
    nasjonalt nivå og retta lokalt mot skular eller kommunar der
    kvalitetsvurdering og tilsyn har vist svikt.
  5. Styrkje kompetansen til skuleleiarar og vurdere strengare kompetansekrav og utdanning
  6. Rettleiingsmateriell retta mot foreldra
Det kan jo høres fornuftig ut at vi skal ha enda flere timer, og det kan jo høres fornuftig ut å satse på dette helt fra barnehagen, men det kunne jo vært litt spennende å få vite litt om hvordan en har tenkt å gjøre dette i praksis. Hva skal være innholdet i dette økte timetallet på barneskolen? Hvordan har de tenkt å satse på dette i barnehagen - mer enn det som gjøres i dag? Aner vi en mer "skolsk" barnehage på trappene her, eller hvordan skal dette gjøres?


Ingen kommentarer: